29
Mar
17

Canonul Sfantului Andrei Criteanul

Sfantul Andrei Criteanul (660-740), Episcop de Gortina (Creta), s-a nascut in Damasc, in jurul anului 660. La varsta de 15 ani merge la Ierusalim unde devine calugar la Biserica Sfantului Mormant.

Este cunoscut ca unul dintre cei mai de seama creatori de canoane si imne de o frumusete duhovniceasca extraordinara, mai ales datorita atat formei, cat mai ales profunzimii gandirii.

Am gasit de cuviinta ca acum, in aceasta seara, cand se citeste Canonul cel Mare, sa zabovim putin asupra intelesurilor pe care aceste irmoase (cantari) le au, spre a ale arata, astfel, frumusetea si adanca teologie pe care o cuprind.

Canonul acesta este numit canon de pocainta pentru ca indeamna la pocainta in aceasta perioada a Postului Mare:

„De unde voi incepe a plange faptele vietii mele celei ticaloase? Ce incepere voi pune Hristoase, acestei tanguiri de acum?”

Cantarea aceasta de plangere este specifica si altor canoane alcatuite de Sf. Andrei si ne amintesc expresii asemanatoare din Plangerile Proorocului Ieremia: „O, cine va da ochilor mei izvoare de lacrimi ca sa plang ziua si noaptea: ochii mei sfarsesc de plans, cele din launtrul meu ard ca vapaia; maruntaiele mele fierb si firea mea se varsa pe pamant”.

Canonul este alcatuit din mai multe grupe de cantari si prima dintre ele, irmosul, este luata din cantarile lui Moise (Ies. XV). Acolo se aminteste cantarea inaltata de poporul evreu, plin de recunostinta lui Dumnezeu cand Acesta, in chip minunat, L-a „mantuit” de ostile lui Faraon, trecand Marea Rosie ca pe uscat.

Autorul canonului, Sfantul Andrei Criteanul, pune pe seama sa actiunea monologului, a plangerilor din canon, fara ca aceasta sa insemne o drama personala a autorului. Facator de canoane scrise in forma poetica, a fost, totusi, in tinerete iconoclast hotarat. Astfel, ca va fi avut si el ce sa planga ….

Dar „eul pacatos” care strabate calea acestei cantari este, in general, omul cazut in pacate si „aruncat” afara pentru „nebunia cea mai dinainte” a greselilor.

De aceea, sfantul indeamna:

„Vino, ticaloase suflete, impreuna cu trupul tau, de te marturiseste la Ziditorul tuturor,
Si indeparteaza-te de acum de „nebunia cea mai dinainte” si adu lui Dumnezeu lacrimi de pocainta”.

Cu acest tropar catre „Ziditorul tuturor”, poetul incepe a semana primilor oameni, asa cum ni-i infatiseaza cartea Facerii. Indemnurile „vino, marturiseste-te, indeparteaza-te, adu” sunt incercari de trezire a pocaintei, pentru a-ti curati sufletul de pacate. „Impreuna cu trupul tau” inseamna ca organul pacatului a fost trupul sau, altfel spus, prin pacat, sufletul s-a facut „trupesc”. „Nebunia cea mai dinainte” arata caderea omului in pacat in randul celor necuvantatoare, de unde numai lacrimile de pocainta il mai pot ridica.

„Ravnind neascultarii lui Adam celui intai zidit, m-am cunoscut pe mine dezbracat de Dumnezeu si de imparatia cea pururi fiitoare si de desfatare, pentru pacatele mele.”

Autorul se aseamana lui Adam care, „dezbracandu-se de Dumnezeu”, a ramas „gol”, lasandu-ne sa intelegem ca este vorba de dezbracarea de har. Sfantul Apostol Pavel insusi aseamana harul lui Dumnezeu cu o imbracaminte: „Cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati si-mbracat.”

Pierderea „hainei luminoase” – „da-mi mie haina luminoasa Cel ce te imbraci cu lumina” – inseamna despartirea de „Cel ce se imbraca cu lumina ca si cu o haina”, de imparatia Sa si de „desfatare”:

„Vai, ticaloase suflete! Pentru ce te-ai asemanat Evei dintai
Ca ai cazut rau si te-ai ranit amar;
Ca te-ai atins de pom
Si ai gustat cu indrazneala mancarea cea nechibzuita.”

„Ticalos” va fi numit sufletul de-a lungul canonului in intelesul de biet, sarman, chinuit, si supus atator asemanari cu oamenii si faptelor lor pacatoase, ratacind pe atatea cai razlete, in timp ce calea pe care fusese chemat de Dumnezeu era atat de simpla si curata: „numai din pomul cunostintei binelui si raului sa nu mananci.”

Iarasi misterul acelui „pom oprit”! Limita aceasta pusa omului de Dumnezeu, pe care acesta a gandit si nazuieste sa o depaseasca fara de Dumnezeu. Insa oricine a incercat sa o faca, n-a fost decat un „biet suflet chinuit”.

Aici, insa, sufletul este indemnat sa constientizeze, sa-si dea seama ca n-a facut decat sa se asemene Evei, careia i-a fost platita nechibzuinta cu „necazuri, dureri si slabiciune”. Si, dupa cum Eva a fost inselata de pofta cea rea, socotind ca rodul pomului este bun de mancat si placut ochiului, tot asa si sufletul nostru se infrupta din „mancarea cea nepermisa”, cea fara de lege, care este pacatul.

„In locul Evei trupesti, facutu-mi-s-a mie Eva intelegatoare gandul cel cu pofta trupeasca, aratandu-mi cele placute si gustand pururi din bautura cea amara”.

Eva Vechiului Testament fusese „trupeasca”, caci s-a supus poftei si a cazut prin mancare. Pacatosul este numit „Eva intelegatoare”, caci pacatul a fost facut cu gandul, cu mintea.

Parintii Filocaliei numesc aceasta „lupta dinspre ganduri”, careia ii spun trezvie sau pofta gandurilor, posibila chiar si atunci cand omul doarme, sufletul putand „sa vegheze” asupra gandurilor si sa nu le primeasca pe cele „de suflet pierzatoare”.

Rolul si scopul Canonului cel Mare, asa cum spunea parintele Alexander Schmemann, este sa ne descopere pacatul si, astfel, sa ne conduca spre pocainta; sa descopere pacatul nu prin definitii si insiruiri, ci printr-o adanca meditatie asupra maretei istorii biblice, care este, cu adevarat, o istorie a pacatului, a pocaintei si a iertarii.

Aceasta meditatie ne duce intr-o cultura duhovniceasca diferita, ne provoaca cu o viziune total diferita asupra omului, asupra vietii sale, asupra telurilor si motivatiilor sale.

Preasfintitului Ambrozie

CrestinOrtodox

Anunțuri

0 Responses to “Canonul Sfantului Andrei Criteanul”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


Blog Stats

  • 218,339 hits

Top click-uri

  • Niciunul

Aghiasma Ajunul Bobotezei apa sfintita Apostolii care si-au rascumparat trecutul Biserica Sfanta Maria Magdalena - Ierusalim Buna Vestire Capul Sfantului Ioan Botezatorul Ce-i de făcut când soţii nu se mai înţeleg? cel intai chemat Ce putem face când apar necazurile în familie Ce simbolizeaza semnul Crucii savarsit de credinciosi? cinstit de musulmani Cred dacă ai trei lucruri… dar „miluiește-mă” el nu suportă să audă niciodată De ce aprindem candele înaintea icoanelor? Despre pacat si boala Diavolul e de acord ca să zici aproape orice cuvânt Doamne DUMNEZEU EVANGHELIA ZILEI: 2014-05-08 Focsani frate fraților! Hristos Icoana Pogorarii Sfantului Duh Icoana Sfantului Gheorghe de la Manastirea Zografu Icoanele in cultul ortodox Ilie Inaltarea Domnului Ingerul pazitor in Vinerea Mare Ispitele Izvorul Tamaduirii Joia din Saptamana Patimilor Lunea Sfantului Duh Manastirea Sfantul Pantelimon - Sfantul Munte Athos Nasterea Maicii Domnului Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul Nimeni nu L-a vazut pe Hristos inviind Nimic rău nu te atinge Noi Nu te atinge de Mine omule Petru si Pavel - sarbatoarea dragostei lui Hristos Piata Unirii Postul Postul Sfintelor Pasti Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel Predica la duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci Predica la Duminica Sfintei Cruci Predică la Duminica a IX-a după Rusalii - Umblarea pe mare - Potolirea furtunii Preot Tudor Marin Rugăciune către Maica Domnului Rugăciune către Maica Domnului pentru potolirea întristărilor Rugăciune de mulţumire către Maica Domnului Saptamana Alba Saptamana Luminata Sf. Ioan Botezatorul sfantul care aduce ploaia Sfantul Epitaf Sfantul Mucenic Gheorghe Sfantul Pantelimon Sfintii 40 de Mucenici Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil Sfintii Imparati Constantin si Elena Sfintii Petru si Pavel Să vă mărturisiţi şi să vă cununaţi la biserică Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul Trecerea pe sub masa Viaţa şi pătimirea Sfîntului Sfinţitului Mucenic Ciprian şi a Sfintei Muceniţe Iustina fecioara “Maica Domnului “Miluiește-mă „Doamne Iisuse Hristoase „Părinte

%d blogeri au apreciat asta: