12
Apr
17

Ungerea lui Hristos, anticipare a mortii Sale

In Sfanta si Marea Miercuri din Saptamana Sfintelor Patimiri, Biserica a randuit sa se faca pomenirea femeii pacatoase care, la cina din casa lui Simon Leprosul, a turnat mir de mare pret pe capul lui Iisus pe cand sedea la masa. Aceasta ungere este relatata de evanghelistii Matei (Mt. 26,7) si Marcu (Mc. 14,3). Evanghelistul Ioan vorbeste si el de o ungere a Mantuitorului, dar aici nu este vorba de femeia pacatoasa, ci de Maria, sora lui Lazar. Maria unge doar picioarele Domnului, cu sase zile inainte de Pasti, in casa ei din Betania, pe cand femeia pacatoasa a turnat mir pe capul lui Iisus, cu doua zile inainte de Pasti, pe cand statea tot la masa, dar in casa lui Simon Leprosul.

In Vechiul Testament, ungerea cu untdelemn sfintit constituia ritul de consacrare a preotilor si a regilor. Ungerea lui Hristos a avut loc la Botez, atunci cand Duhul Sfant S-a pogorat peste El. Hristos nu este investit de marele preot, ca regii de odinioara, spre a indeplini o misiune cu caracter politic, ci este uns de o femeie, in vederea mortii Sale mucenicesti.

Mantuitorul ii impiedica pe Apostoli sa o mustre pe femeie, spunandu-le: „Lasati-o. Lucru bun a facut ea… pe saraci totdeauna ii aveti cu voi si, oricand voiti, puteti sa le faceti bine, dar pe Mine nu ma aveti totdeauna. Ea a facut ceea ce avea de facut: mai dinainte a uns Trupul Meu, spre inmormantare”. (Marcu 14, 6-8).

In relatarile evanghelistilor Marcu si Matei, indata dupa cina din casa lui Simion, Iuda merge la arhierei si se ofera sa-L predea pe Hristos. Iuda este deranjat de actul femeii. Considera ca ungerea Mantuitorului a fost o risipa. El intreaba de ce nu s-a vandut mirul, pe care s-ar fi obtinut 300 de dinari, bani pe care i-ar fi impartit saracilor. Iuda este impotriva actului gratuit, pentru el primeaza utilul, ceea ce aduce un castig concret. E departe de viata harica, a carei trasatura dominanta este jertfa, daruirea fara interes. Evanghelistul afirma ca Iuda se maniase nu pentru ca se ingrijea de saraci, ci pentru ca avea obiceiul de a-si insusi banii din punga comuna, ce-i era incredintata, deoarece el „era fur”. In momentul in care Hristos accepta ungerea din Betania, Iuda s-a despartit definitiv de Mantuitorul. In cantarile din Denia de miercuri se spune: „Pacatoasa a venit la Tine, varsand mir cu lacrimi pe picioarele Tale, Iubitorule de oameni, si s-a vindecat cu porunca Ta de mirosul greu al rautatilor; iar ucenicul cel nemultumitor, sufland impotriva harului Tau, l-a lepadat pe el si s-a amestecat cu noroiul, vanzandu-te pentru dragostea banilor. Slava, Hristoase, milostivirii Tale”.

Ce au cele doua femei in comun? Recunostinta. In cazul Mariei, recunostinta este pentru invierea lui Lazar, iar in cazul femeii pacatoase, recunostinta este pentru iertarea pacatelor. Insa, mirul de mare pret nu este inteles de Mantuitorul doar ca semn al recunostintei, ci si ca semn al ingroparii Sale. La iudei exista obiceiul ca trupul celui decedat sa fie spalat si uns cu mirodenii de mare pret. Aceasta ungere avea menirea de a feri cat mai mult timp trupul de stricaciune. Mirul de mare pret este strans legat de evenimentul care va avea loc in Sfanta si Marea Sambata cand Hristos va fi pus in mormant.

Mirul de mare pret se refera la taina mortii Domnului. Acest mir va deveni in Biserica, dupa Invierea Domnului, Sfantul si Marele Mir. Cu acest mare Mir se unge Sfanta Masa la sfintirea bisericii, masa care simbolizeaza mormantul Domnului. Sfanta Masa este imbracata in camasa care infatiseaza giulgiul lui Hristos, iar deasupra ei se pune o panza alba, care reprezinta haina de slava si de lumina a Lui. In aceste acte ni se descopera ca moartea si invie­rea sunt strans unite. Cu marele mir se unge sfantul antimis, pe care este pictata punerea in mormant a Domnului. Tot cu acest mir sunt unsi si cei botezati. Iata cum nici Botezul nu este despartit de moartea si invierea lui Hristos.

In Sfanta si Marea Miercuri se rosteste pentru ultima data rugaciunea Sfantului Efrem Sirul. Tot in aceasta zi are loc ultima Liturghie a Darurilor mai inainte sfintite.

CrestinOrtodox

Anunțuri

0 Responses to “Ungerea lui Hristos, anticipare a mortii Sale”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


Blog Stats

  • 222,839 hits

Aghiasma Ajunul Bobotezei apa sfintita Apostolii care si-au rascumparat trecutul Biserica Sfanta Maria Magdalena - Ierusalim Buna Vestire Capul Sfantului Ioan Botezatorul Ce-i de făcut când soţii nu se mai înţeleg? cel intai chemat Ce putem face când apar necazurile în familie Ce simbolizeaza semnul Crucii savarsit de credinciosi? cinstit de musulmani Cred dar „miluiește-mă” el nu suportă să audă niciodată De ce aprindem candele înaintea icoanelor? Despre pacat si boala Diavolul e de acord ca să zici aproape orice cuvânt Doamne Duhul Sfant in iconografie DUMNEZEU EVANGHELIA ZILEI: 2014-05-08 Focsani frate fraților! Hristos Icoana Pogorarii Sfantului Duh Icoana Sfantului Gheorghe de la Manastirea Zografu Icoanele in cultul ortodox Ilie Inaltarea Domnului Ingerul pazitor in Vinerea Mare Ispitele Izvorul Tamaduirii Joia din Saptamana Patimilor Lunea Sfantului Duh Manastirea Sfantul Pantelimon - Sfantul Munte Athos Nasterea Maicii Domnului Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul Nimeni nu L-a vazut pe Hristos inviind Nimic rău nu te atinge Noi Nu te atinge de Mine omule Petru si Pavel - sarbatoarea dragostei lui Hristos Piata Unirii Postul Postul Sfintelor Pasti Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel Predica la duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci Predica la Duminica Sfintei Cruci Predică la Duminica a IX-a după Rusalii - Umblarea pe mare - Potolirea furtunii Preot Tudor Marin Rugăciune către Maica Domnului Rugăciune către Maica Domnului pentru potolirea întristărilor Rugăciune de mulţumire către Maica Domnului Saptamana Alba Saptamana Luminata Sf. Ioan Botezatorul sfantul care aduce ploaia Sfantul Epitaf Sfantul Mucenic Gheorghe Sfantul Pantelimon Sfintii 40 de Mucenici Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil Sfintii Imparati Constantin si Elena Sfintii Petru si Pavel Să vă mărturisiţi şi să vă cununaţi la biserică Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul Trecerea pe sub masa Viaţa şi pătimirea Sfîntului Sfinţitului Mucenic Ciprian şi a Sfintei Muceniţe Iustina fecioara “Maica Domnului “Miluiește-mă „Doamne Iisuse Hristoase „Părinte

%d blogeri au apreciat asta: