13
Apr
17

Hristos, condamnat pe nedrept la moarte

Fiul lui Dumnezeu S-a intrupat ca sa ne mantuiasca. Faptul ca oamenii au indraznit sa-L judece si sa-L condamne la moarte pe Cel care va judeca intreg neamul omenesc este absurd. Mantuitorul ne atrage atentia ca nu trebuie sa osandim pe nimeni din cauza pacatelor in care noi insine ne aflam. Inainte de a face acest lucru, spune Hristos, trebuie sa ne cercetam pe noi insine daca suntem lipsiti de pacat. Iar Ioan Evanghelistul spune „Daca zicem ca pacat nu avem, ne amagim pe noi insine si adevarul nu este intru noi” (I Ioan 1, 8).

Si cu toate acestea, El este judecat de oameni si condamnat la moarte.

Procesul Mantuitorului are doua aspecte: unul pe linie religioasa, o judecata pentru presupusa vina de a Se numi pe Sine Fiu al lui Dumnezeu, si unul pe linie politica, o judecata pentru culpa inventata de a Se fi substituit autoritatii romane. Descoperirea dumnezeirii Sale in fata arhiereilor a fost vazuta ca fiind o blasfemie. Pedeapsa pentru aceasta era uciderea cu pietre, dar ei nu puteau pune in practica decizia Sinedriului, deoarece Pontiu Pilat detinea puterea absoluta. Condamnarile la moarte ale tribunalelor evreiesti trebuiau validate de catre puterea romana. Avand in vedere ca autoritatea romana nu se putea pronunta in probleme religioase, I s-a schimbat presupusa vina de natura religioasa intr-una de natura politica: „Am auzit ca instiga lumea sa nu se plateasca dajdie Cezarului. Or, noi nu avem alt imparat decat pe Cezarul. Daca nu ne asculti pe noi, esti impotriva Cezarului“. Astfel, Pilat este pus in situatia de a pronunta o condamnare politica.

Fata de Sinedriu, Hristos nu Se arata ca un vinovat, ci dimpotriva, El ii pune intrebari arhiereului, aratand ca judecarea nu este indreptatita. Natalia Manoilescu comentand procesul Mantuitorului, spune: “Ne aflam aici in fata celei mai cumplite neintelegeri din istoria omenirii: elita lui Israel, poporul chemat sa-L daruiasca lumii pe Fiul cel intrupat al Tatalui, refuza sa-L recunoasca drept Dumnezeu si ii face un cap de acuzare din descoperirea divinitatii Sale” (“Iisus Hristos Mantuitorul in lumina Sfintelor Evanghelii”, Editura Bizantina).

Motivul pentru care iudeii nu au acceptat dumnezeirea lui Hristos si ii doreau moartea a fost descoperit de Mantuitorul: se aflau sub inraurirea celui rau. El le spusese: „Eu vorbesc ceea ce am vazut la Tatal Meu, iar voi faceti ceea ce ati auzit de la tatal vostru” (8, 38) si, pentru ca sa nu mai existe nici un dubiu, precizase: „Voi sunteti din tatal vostru diavolul si vreti sa faceti poftele tatalui vostru. El, de la inceput, a fost ucigator de oameni si nu a stat intru adevar, pentru ca nu este adevar intru el” (8,44).

Procesul Mantuitorului ar fi trebuit sa aiba loc ziua, cu usile deschise si in fata poporului. Potrivit justitiei evreiesti, procesul incepea cu martorii apararii, dupa care urma audierea a cel putin doi martori ai acuzarii, care trebuiau sa dea o marturie clara si intru totul identica, tinand mana dreapta pe capul inculpatului. Inculpatul era considerat nevinovat pana la condamnarea sa finala, avea dreptul de a vorbi, de a aduce martori si de a fi tratat cum se cuvine. Decizia se publica prin decret scris.

In cazul condamnarii la moarte, hotararea finala se amana cu doua zile si daca aceasta condamnare era validata, executia trebuia sa aiba loc nu in aceeasi zi, ci in ziua urmatoare.

Ori stim ca in cazul judecarii lui Hristos, martorii apararii nu au fost audiati, sedintele au avut loc noaptea, nu ziua, sentinta nu este data a doua zi, ci imediat dupa judecata, iar executia are loc in aceeasi zi. De aici reise ca Mantuitorul a avut parte de un proces nedrept.

Este adus in fata lui Pontiu Pilat vineri dimineata. Pentru ca iudeii refuza sa intre in locuinta lui Pilat pe motiv ca este pagan si astfel s-ar spurca inainte de sarbatoarea Pastelui, scaunul de judecata este scos si asezat in locul numit Pardosit-cu-pietre, Gabbata, din fata Pretoriului.

Motivul pe care il invoca Caiafa in fata lui Pilat este unul mincinos: „pe Acesta L-am gasit razvratind neamul nostru si impiedicand sa dam dajdie Cezarului si zicand ca El este Hristos, rege” (Luca 23, 2), deoarece Marele Sinedriu Il condamnase pe Hristos pentru blasfemie – Se numise pe Sine Fiu al lui Dumnezeu.

Deschiderea unui proces in dreptul roman se facea pe baza unei cereri scrise, in care se mentiona numele inculpatului si acuzatia. Apoi era stabilita ziua procesului si momentul in care erau audiati martorii. Ori in cazul Mantuitorului nu s-a facut nimic din toate acestea.

Pilat Il intreaba pe Hristos „Tu esti regele iudeilor?” (Luca 23, 3), iar Acesta ii raspunde: „Imparatia Mea nu este din lumea aceasta” (Ioan 18, 36). In urma acestui raspuns, Pilat il gaseste nevinovat pe Hristos: „Eu nu gasesc in El nici o vina” (Ioan 18, 38). Pilat afland ca Iisus este din Galileea, il trimite la Irod Antipa, tetrarhul Galileei, care se afla de Pasti in Ierusalim. Nici acesta nu-l declara vinovat. Si desi Hristos trebuia eliberat, Pilat incalca principiul juridic de baza al Dreptului Roman „non bis in idem” (acelasi caz nu putea fi judecat de doua ori) si intra din nou in Pretoriu ca sa-L interogheze pe Iisus. Il gaseste nevinovat, dar ascultand de glasul multimii – Rastigneste-L, rastigneste-L!, „luand apa si-a spalat mainile inaintea multimii zicand: Nevinovat sunt de sangele Dreptului Acestuia. Voi veti vedea. Iar tot poporul a raspuns si a zis: Sangele Lui asupra noastra si asupra copiilor nostri! Atunci le-a eliberat pe Baraba, iar pe Iisus L-a biciuit si L-a dat sa fie rastignit” (Μt. 27, 24-26).

„Parinte, iarta-le lor, ca nu au stiut ce fac”, ar fi cuvintele pe care ar trebui sa le rostim fata de cei care L-au judecat si condamnat pe Hristos la moarte.

Adrian Cocosila

CrestinOrtodox

Anunțuri

0 Responses to “Hristos, condamnat pe nedrept la moarte”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


Blog Stats

  • 240,106 hits

Top click-uri

  • Niciunul

Adormirea Maicii Domnului Aghiasma Ajunul Bobotezei apa sfintita Biserica Buna Vestire Capul Sfantului Ioan Botezatorul Ce-i de făcut când soţii nu se mai înţeleg? cel intai chemat Ce putem face când apar necazurile în familie Ce simbolizeaza semnul Crucii savarsit de credinciosi? Cine este Maica Domnului pentru mine? cinstit de musulmani Cred Crucea ... Cum putem cinsti cu evlavie Sfanta Cruce? Căsătoria dar „miluiește-mă” el nu suportă să audă niciodată De ce aprindem candele înaintea icoanelor? Despre pacat si boala Doamne DUMNEZEU Focsani frate fraților! Hristos Icoanele in cultul ortodox Ilie Inaltarea Domnului Inaltarea Sfintei Cruci - zi de post Ingerul pazitor in Vinerea Mare Ispitele Izvorul Tamaduirii Izvorâtorul de mir Joia din Saptamana Patimilor Lunea Sfantului Duh Nasterea Maicii Domnului Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul Nimeni nu L-a vazut pe Hristos inviind Noi Nu te atinge de Mine omule Petru si Pavel - sarbatoarea dragostei lui Hristos Piata Unirii Postul Postul Adormirii Maicii Domnului Postul Sfintelor Pasti Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel Predica la duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci Predica la Duminica dupa Inaltarea Sfintei Cruci Predica la Duminica Sfintei Cruci Predică la Duminica a IX-a după Rusalii - Umblarea pe mare - Potolirea furtunii Preot Tudor Marin Rugăciune către Maica Domnului Rugăciune către Maica Domnului pentru potolirea întristărilor Rugăciune de mulţumire către Maica Domnului Rugăciune de mulțumire pentru binefacerile primite de la Dumnezeu Saptamana Alba Saptamana Luminata Sf. Ioan Botezatorul sfantul care aduce ploaia Sfantul Epitaf Sfantul Pantelimon Sfintii 40 de Mucenici Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil Sfintii Petru si Pavel Să vă mărturisiţi şi să vă cununaţi la biserică Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul Trecerea pe sub masa Viaţa şi pătimirea Sfîntului Sfinţitului Mucenic Ciprian şi a Sfintei Muceniţe Iustina fecioara “Maica Domnului “Miluiește-mă „Doamne Iisuse Hristoase „Părinte

%d blogeri au apreciat asta: