06
Mai
17

Predica şi necesitatea ei în Taina Cununiei

Tinerii, înainte de a se căsători, trebuie mai întâi să învețe ce înseamnă a fi căsătorit, iar această învățare se face pe două planuri: în familie și în Biserică. În ceea ce privește învățarea în Biserică, toată responsabilitatea cade pe mâna preotului, care trebuie să-i povățuiască pe tineri din timp că anumite păcate săvârșite la tinerețe se resfrâng asupra vieții de familie. Cu alte cuvinte, ei trebuie să crească cu ideea că familia este ceva sfânt și să trăiască anticipat căsătoria ca pe o taină. Aceasta o putem numi o pregătire îndepărtată pentru primirea Tainei Cununiei, dar se poate vorbi și de o pregătire apropiată.

Pregătirea apropiată pentru primirea Tainei Cununiei se face atunci când mirii vor veni la preot să ceară să le oficieze nunta, acum fiind momentul în care preotul va intra în dialog cu ei. Tinerii trebuie învățați să postească și să spovedească, încercând acum să le transmită ceea ce prin cuvântul rostit la nuntă ar putea avea o receptivitate mult mai redusă. În predica de la Cununie preotul nu va mai vorbi într-un mod atât de intim ca acum, ci va vorbi mirilor integrați în atmosfera de nuntă și în adunarea participantă la ea. Ca o predică anticipată, înainte de Cununie preotul le vorbește mirilor pregătiți și dispuși să primească cuvântul lui.

Acest dialog nu anulează necesitatea cuvântului de la cununie ci îl face mai eficient, roadele sale înmulțindu-se pe plan spiritual. Astfel, cuvântarea preotului ar trebui să înceapă înainte de Cununie, să continue la sfârșitul acesteia și în toată viața mirilor, să le sune în minte povățuirea pe care au primit-o.

Predica ținută în acest moment festiv trebuie să aibă un impact foarte puternic și să producă o schimbare în viața lor spirituală. Viața de familie înseamnă un nou mod de viață, și acesta trebuie înțeles și asumat creștinește. Acum li se explică mirilor măreția și caracterul veșnic pe care Taina aceasta o transmite și darurile de care ei s-au învrednicit și care trebuie păstrate neîntinate. Tot acum preotul le va vorbi de simbolismul fiecărui moment liturgic la care au participat, pentru a înțelege seriozitatea și măreția Tainei.

De asemenea, această cuvântare poate avea un impact deosebit și asupra celor care participă la Cununie și se află în situații mai delicate din punct de vedere spiritual. Se întâlnesc adesea cazuri în care tinerii înșiși se hotărăsc să-și însușească un mod de viață creștin, în urma unor astfel de cuvântări. Când preotul, în cuvântul rostit la Cununie, va spune că mirii au primit Taina Spovedaniei și a Împărtășaniei înainte de cea a Cununiei sau, cu alte cuvinte, s-au căsătorit „după rânduială”, aceasta poate constitui pentru alți tineri participanți la nuntă un început al pregătirii pentru propria lor nuntă. Lor li se poate imprima ideea că trebuie să o facă după rânduială și vor cere să li se facă și lor aceasta.

Prin predica de la Cununie, mirii practic sunt prezentați comunității și comunitatea îi primește în mijlocul lor ca o nouă familie în trupul comun al Bisericii. Acum mirii iau contact cu aceia în mijlocul cărora își vor desfășura viața spirituală.

Pr. asist. drd. Viorel Sava,

Taina nunții – aspecte liturgice, duhovnicești și pastoral- misionare, în Revista Studii Teologice, anul LXX (1994), nr. 11-12, pag. 50-51

Doxologia

Anunțuri

0 Responses to “Predica şi necesitatea ei în Taina Cununiei”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


Blog Stats

  • 229,767 hits

Top click-uri

  • Niciunul

Adormirea Maicii Domnului Aghiasma Ajunul Bobotezei apa sfintita Biserica Buna Vestire Capul Sfantului Ioan Botezatorul Ce-i de făcut când soţii nu se mai înţeleg? cel intai chemat Ce putem face când apar necazurile în familie Ce simbolizeaza semnul Crucii savarsit de credinciosi? Cine este Maica Domnului pentru mine? cinstit de musulmani Cred Crucea ... Cum putem cinsti cu evlavie Sfanta Cruce? Căsătoria dar „miluiește-mă” el nu suportă să audă niciodată De ce aprindem candele înaintea icoanelor? Despre pacat si boala Doamne DUMNEZEU Focsani frate fraților! Hristos Icoanele in cultul ortodox Ilie Inaltarea Domnului Inaltarea Sfintei Cruci - zi de post Ingerul pazitor in Vinerea Mare Ispitele Izvorul Tamaduirii Joia din Saptamana Patimilor Lunea Sfantului Duh Nasterea Maicii Domnului Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul Nimeni nu L-a vazut pe Hristos inviind Noi Nu te atinge de Mine omule Petru si Pavel - sarbatoarea dragostei lui Hristos Piata Unirii Postul Postul Adormirii Maicii Domnului Postul Sfintelor Pasti Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel Predica la duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci Predica la Duminica dupa Inaltarea Sfintei Cruci Predica la Duminica Sfintei Cruci Predică la Duminica a IX-a după Rusalii - Umblarea pe mare - Potolirea furtunii Preot Tudor Marin Rugăciune către Maica Domnului Rugăciune către Maica Domnului pentru potolirea întristărilor Rugăciune de mulţumire către Maica Domnului Rugăciune de mulțumire pentru binefacerile primite de la Dumnezeu Saptamana Alba Saptamana Luminata Sf. Ioan Botezatorul sfantul care aduce ploaia Sfantul Epitaf Sfantul Mucenic Gheorghe Sfantul Pantelimon Sfintii 40 de Mucenici Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil Sfintii Petru si Pavel Să vă mărturisiţi şi să vă cununaţi la biserică Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul Trecerea pe sub masa Viaţa şi pătimirea Sfîntului Sfinţitului Mucenic Ciprian şi a Sfintei Muceniţe Iustina fecioara “Maica Domnului “Miluiește-mă „Doamne Iisuse Hristoase „Părinte

%d blogeri au apreciat asta: