18
Mai
17

De ce sa merg la biserica ?

Nu ne închinăm lui Dumnezeu pentru că El ar avea nevoie de slavă, pentru că ar avea nevoie să se simtă bine, pentru că ar avea nevoie de noi în vreun fel, ci pentru că, în mod inerent, noi avem nevoie de comuniune cu El – acesta este lucrul după care însetăm atât de mult. Firea noastră are nevoie de această comuniune pentru a ne împlini, pentru sănătate duhovnicească, deoarece Dumnezeu nu ne-a creat să fim indivizi izolaţi, ci persoane comunitare, comunicând unii cu alţii, şi în special cu El.

Prin urmare, cultul în context creştin nu constă doar în a-I spune lui Dumnezeu cât de măreţ este sau în a ne face servitorii Săi, ci este predarea totală a persoanei umane Persoanelor divine, primind în schimb viaţa treimică divină, legătura şi unirea creatului cu necreatul, însă fără ca cele două să fuzioneze într-una singură.

Pentru a putea face această unire posibilă, noi, cei care suntem creaţi, avem nevoie de acces la ceva creat care este unit cu Cel Necreat. Numai prin întruparea lui Hristos este posibil acest lucru, deoarece El este şi creat şi necreat, asumându-Şi firea umană creată în Persoana divină necreată. Prin umanitatea Sa putem ajunge la divinitate.

Nu putem atinge divinitatea fără această umanitate. Această legătură ce o stabilim cu Cel Necreat prin creat era simbolizată în timpurile străvechi prin sângele animalelor, însă, odată cu venirea Fiului lui Dumnezeu, este făcută prezentă şi reală prin trupul şi sângele Său. Acestea se fac cu adevărat prezente credinciosului prin anamneză, prin pomenirea care trece dincolo de o simplă amintire şi devine invocare.

Am văzut şi că norma, atât pentru evrei, cât şi pentru primii creştini, era reprezentată de cultul liturgic. Credinţa care implică persoana umană, compusă din trup şi suflet, trebuie să le includă pe ambele. Dintotdeauna a existat un aspect fizic în a fi duhovnicesc, o idee înţeleasă nu doar de evrei şi creştini, ci şi de păgâni şi de aproape orice religie din istoria omenirii. Dumnezeu priveşte şi la forma ce o are cultul nostru, nu pentru că ar avea un „stil” favorit, ci pentru că I ne închinăm conform poruncilor Sale, conform modului în care a creat persoanele umane să comunice cu Cele divine. Pentru ortodocşi, forma pe care cultul o ia nu ţine de gust, ci de ce anume funcţionează cu adevărat potrivit planului lui Dumnezeu.

Pentru ortodocşi, cultul nu este numai ceva practicat de creştini, ci este ceea ce ei înşişi sunt – cu adevărat, el este fiinţa tuturor oamenilor. Numai în cadrul actului de cult persoana umană este cu adevărat ea însăşi. Numai în actul cultic se constituie Biserica cu adevărat. Episcopatul, preoţia şi diaconatul sunt ele însele cu adevărat numai în contextul cultului. Aceste roluri nu sunt de administratori, ci de săvârşitori ai slujbelor dumnezeieşti. în cele din urmă, tot ceea ce fac creştinii ortodocşi are referinţă şi este definit de Euharistie şi de slujbele dumnezeieşti ce o înconjoară. Pentru noi, nu există creştinism fără Euharistie.

Prin urmare, devine limpede că centrul şi apogeul vieţii creştine ar trebui să fie Euharistia, care are profunde implicaţii doctrinare şi eclesiologice. Nu există Euharistie în afara unităţii Bisericii celei una şi nu există nici în afara Ortodoxiei doctrinare, despre care Sfântul Irineu a spus: „Credinţa noastră este în acord cu Euharistia şi Euharistia certifică credinţa noastră”.

Motivul pentru care mergem la biserică îl reprezintă cultul. Dacă este posibil să ne gândim la Dumnezeu, să II iubim pe Dumnezeu, să învăţăm despre Dumnezeu şi chiar să lăudăm pe Dumnezeu în afara bisericii – aceste acţiuni putând avea un aspect cultic – deplinătatea cultului se poate afla numai în comunitatea euharistică, al cărei cult nu include doar acele momente când este primită Euharistia, ci întreaga tradiţie liturgică.

Chiar şi atunci când nu ne împărtăşim cu Sfânta Euharistie la slujbă, întregul cult ortodox presupune o viaţă cultică centrată pe Euharistie. Fizicalitatea inerentă a tuturor slujbelor ortodoxe, modul în care ele angrenează trupul, ne pun în contact cu Dumnezeu care S-a întrupat, luând trup. Cultul ortodox nu se rezumă doar la Euharistia primită la Dumnezeiasca Liturghie, ciclul liturgic incluzând şi multe slujbe neeuharistice precum Vecernia, Utrenia şi Ceasurile.

Viaţa duhovnicească ortodoxă creştină cuprinde toate aspectele vieţii, nu doar slujbele bisericeşti, deşi slujbele sunt cele care se află în centrul vieţii. Creştinii ortodocşi văd cu siguranţă pe Dumnezeu în adâncul pădurii, în măreţia şi puterea unui apus, pe vârfurile munţilor şi în nepătrunsele deschideri ale oceanelor. Însă toate acestea ne aduc de fiecare dată la împlinirea deplină a legăturii lui Dumnezeu cu noi prin creaţie, care este Euharistia. Chiar şi Euharistia, cart? Incepe ca grâu şi struguri crescuţi în câmpuri, cuprinde creaţia. Nu este separată de ea.

Cultul autentic necesită comunitate si, deoarece comunitatea este condusă în cult de către o preoţie hirotonită haric, deplinătatea cultului nu poate fi găsită în afara comunităţii. Ar fi ca şi cum un copil, de unul singur, ar insista că el reprezintă o familie. De asemenea, el nu poate deveni o familie nici când va creşte mare, atât timp cât este de unul singur. Precum viaţa de familie necesită o familie, cultul ortodox implică întotdeauna o comunitate. Iar precum o familie are nevoie de părinţi, Biserica are nevoie de preoţii săi. Toate aceste elemente lucrează împreună pentru a ne aduce în comuniune cu Hristos, iar prin El şi în El, cu Tatăl Său şi cu Sfântul Duh.

Deci, de ce ar vrea cineva să meargă la biserică? Creştinii ortodocşi merg la biserică pentru a intra în legătură directă cu Dumnezeu – nu pentru că nu ar fi de găsit altundeva în creaţie, ci pentru că El poate fi cunoscut cel mai mult în cultul pe care l-a rânduit şi, într-un mod unic, în Euharistie.

Dacă este să căutăm Euharistia şi întreaga spiritualitate ortodoxă care o înconjoară, avem nevoie să ştim care este cea mai bună cale pentru a o găsi. Astfel, ne întrebăm: In cine ne putem încrede?

Pr. Andrew Stephen DAMICK
Sa facem cunostinta cu Dumnezeu,

Editura Doxologia

Cumpara cartea „Sa facem cunostinta cu Dumnezeu”

CrestinOrtodox

Anunțuri

0 Responses to “De ce sa merg la biserica ?”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


Blog Stats

  • 218,339 hits
Mai 2017
L M M M V S D
« Apr    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Top click-uri

  • Niciunul

Aghiasma Ajunul Bobotezei apa sfintita Apostolii care si-au rascumparat trecutul Biserica Sfanta Maria Magdalena - Ierusalim Buna Vestire Capul Sfantului Ioan Botezatorul Ce-i de făcut când soţii nu se mai înţeleg? cel intai chemat Ce putem face când apar necazurile în familie Ce simbolizeaza semnul Crucii savarsit de credinciosi? cinstit de musulmani Cred dacă ai trei lucruri… dar „miluiește-mă” el nu suportă să audă niciodată De ce aprindem candele înaintea icoanelor? Despre pacat si boala Diavolul e de acord ca să zici aproape orice cuvânt Doamne DUMNEZEU EVANGHELIA ZILEI: 2014-05-08 Focsani frate fraților! Hristos Icoana Pogorarii Sfantului Duh Icoana Sfantului Gheorghe de la Manastirea Zografu Icoanele in cultul ortodox Ilie Inaltarea Domnului Ingerul pazitor in Vinerea Mare Ispitele Izvorul Tamaduirii Joia din Saptamana Patimilor Lunea Sfantului Duh Manastirea Sfantul Pantelimon - Sfantul Munte Athos Nasterea Maicii Domnului Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul Nimeni nu L-a vazut pe Hristos inviind Nimic rău nu te atinge Noi Nu te atinge de Mine omule Petru si Pavel - sarbatoarea dragostei lui Hristos Piata Unirii Postul Postul Sfintelor Pasti Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel Predica la duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci Predica la Duminica Sfintei Cruci Predică la Duminica a IX-a după Rusalii - Umblarea pe mare - Potolirea furtunii Preot Tudor Marin Rugăciune către Maica Domnului Rugăciune către Maica Domnului pentru potolirea întristărilor Rugăciune de mulţumire către Maica Domnului Saptamana Alba Saptamana Luminata Sf. Ioan Botezatorul sfantul care aduce ploaia Sfantul Epitaf Sfantul Mucenic Gheorghe Sfantul Pantelimon Sfintii 40 de Mucenici Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil Sfintii Imparati Constantin si Elena Sfintii Petru si Pavel Să vă mărturisiţi şi să vă cununaţi la biserică Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul Trecerea pe sub masa Viaţa şi pătimirea Sfîntului Sfinţitului Mucenic Ciprian şi a Sfintei Muceniţe Iustina fecioara “Maica Domnului “Miluiește-mă „Doamne Iisuse Hristoase „Părinte

%d blogeri au apreciat asta: