14
Iun
17

Cine se roagă pentru voi când dormiți ?

Cine se roagă pentru voi când dormiți?

Există un realism cotidian al Părinților deșertului, o viziune practică ce îmbină organic munca și rugăciunea în ritmul fiecărei zile. Creștinismul este traversat de dorința unei legături intime, permanente cu Dumnezeu. Îndemnul Sfântului Apostol Pavel la rugăciune neîncetată (I Tes 5, 17) este luat foarte în serios, dar este citit diferit, chiar de monahii deșertului. Sfatul apostolului care avea să devină temelia tradiției isihaste a fost înțeles literal de mesalieni. Aceștia ajung să refuze radical munca, pentru că se dedică exclusiv rugăciunii, spre care își canalizează toate energiile. Rugăciunea, care în toate tradițiile monahale reprezintă însăși inima vieții spirituale, era dusă la extrem de mesalieni sau enuhiți (numele grecesc al aceleiași comunități). Iar extremismul lor nu era dăunător pentru că accentuau atât de mult rugăciunea, ci pentru că o făceau împotriva ansamblului existenței umane.

De la Avva Lucius a rămas consemnată o singură povestire, cea care relatează o mică dispută în care sunt puse alături două moduri de viață. Mesalienii care spun: „Noi nu ne atingem de lucru, ci, cum zice Apostolul, ne rugăm neîntrerupt”, și Avva Lucius care le zice: „«Dar nu mâncați?». Ei zic «Da». El: «Și când mâncați, cine se roagă pentru voi?». Apoi: «Și când dormiți, cine se roagă pentru voi?». N-au știut ce să-i răspundă.” Apoi bătrânul și-a expus cât se poate de simplu felul în care trăiește: „ […] deși lucrez cu mâinile, mă rog neîncetat: Mă așez, cu Dumnezeu, să-mi umezesc smicelele. Apoi le împletesc funie, zicând: Miluieș­te-mă, Dumnezeule, după mare mila Ta, și după mulțimea îndurărilor Tale, șterge fărădelegea mea. […] Toată ziua lucrez și mă rog și câștig mai mult sau mai puțin de șaisprezece parale. Dau două de pomană, la poartă, iar de restul mănânc. Cine primește cele două parale se roagă pentru mine în timp ce eu mănânc și dorm. Astfel, cu harul lui Dumnezeu, îndeplinesc porunca de a mă ruga neîntrerupt”.

Spiritualitatea confirmată de tradiția ascetică este cea care integrează în sine întreaga experiență umană, în toate aspectele ei. Este o spiritualitate transfiguratoare, pe care am putea-o numi holistică. Asceții care s-au retras în pustie au înțeles că nu există contradicție între activitatea fizică și cea duhovnicească. De altfel, acesta este punctul de plecare al Patericului: viziunea Avvei Antonie, căruia un înger îi descoperă ritmul firesc al vieții, munca fizică împletită constant cu rugăciunea. În felul acesta, fiind și trup, este implicat și el în rugăciune. Iar rugăciune a trupului nu înseamnă doar metanii, închinări și prosternări, ci munca făcută cu gândul la Dumnezeu, care devine ea însăși o rugăciune în prelungirea celei făcute cu mintea.

În continuarea acestui gând putem spune că orice căutare a adevărului, onestă și cu inima deschisă, este o aventură a căutării lui Hristos, Adevărul și Viața. De aceea nu doar munca fizică este rugăciune, ci rugăciune este și căutarea adevărului, în orice arie a cunoașterii.

Mai mult decât atât, o formă eficientă de perpetuare a rugăciunii este milostenia. Binele pe care îl facem celorlalți reverberează, se prelungește nesfârșit ca o plasă care strânge laolaltă toți oamenii pe care îi atinge.

Ziarul Lumina

Anunțuri

0 Responses to “Cine se roagă pentru voi când dormiți ?”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


Blog Stats

  • 220,730 hits
Iunie 2017
L M M M V S D
« Mai    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Top click-uri

  • Niciunul

Aghiasma Ajunul Bobotezei apa sfintita Apostolii care si-au rascumparat trecutul Biserica Sfanta Maria Magdalena - Ierusalim Buna Vestire Capul Sfantului Ioan Botezatorul Ce-i de făcut când soţii nu se mai înţeleg? cel intai chemat Ce putem face când apar necazurile în familie Ce simbolizeaza semnul Crucii savarsit de credinciosi? cinstit de musulmani Cred dar „miluiește-mă” el nu suportă să audă niciodată De ce aprindem candele înaintea icoanelor? Despre pacat si boala Diavolul e de acord ca să zici aproape orice cuvânt Doamne Duhul Sfant in iconografie DUMNEZEU EVANGHELIA ZILEI: 2014-05-08 Focsani frate fraților! Hristos Icoana Pogorarii Sfantului Duh Icoana Sfantului Gheorghe de la Manastirea Zografu Icoanele in cultul ortodox Ilie Inaltarea Domnului Ingerul pazitor in Vinerea Mare Ispitele Izvorul Tamaduirii Joia din Saptamana Patimilor Lunea Sfantului Duh Manastirea Sfantul Pantelimon - Sfantul Munte Athos Nasterea Maicii Domnului Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul Nimeni nu L-a vazut pe Hristos inviind Nimic rău nu te atinge Noi Nu te atinge de Mine omule Petru si Pavel - sarbatoarea dragostei lui Hristos Piata Unirii Postul Postul Sfintelor Pasti Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel Predica la duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci Predica la Duminica Sfintei Cruci Predică la Duminica a IX-a după Rusalii - Umblarea pe mare - Potolirea furtunii Preot Tudor Marin Rugăciune către Maica Domnului Rugăciune către Maica Domnului pentru potolirea întristărilor Rugăciune de mulţumire către Maica Domnului Saptamana Alba Saptamana Luminata Sf. Ioan Botezatorul sfantul care aduce ploaia Sfantul Epitaf Sfantul Mucenic Gheorghe Sfantul Pantelimon Sfintii 40 de Mucenici Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil Sfintii Imparati Constantin si Elena Sfintii Petru si Pavel Să vă mărturisiţi şi să vă cununaţi la biserică Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul Trecerea pe sub masa Viaţa şi pătimirea Sfîntului Sfinţitului Mucenic Ciprian şi a Sfintei Muceniţe Iustina fecioara “Maica Domnului “Miluiește-mă „Doamne Iisuse Hristoase „Părinte

%d blogeri au apreciat asta: