26
Iun
17

Concediul şi pelerinajul

A venit vara, şi concediile odată cu ea. Mi-am amintit de îmbinarea pe care adeseori o facem atunci când mergem la mare sau la munte între concediul de odihnă şi pelerinajul la un loc sfânt (de obicei e vorba de mănăstiri). Aşezămintele monahale din apropierea staţiunilor turistice au foarte mulţi vizitatori în perioada estivală şi sunt nevoite să se adapteze la acest val care le inundă. Sigur, putem vorbi şi despre folosul aşezămintelor, dar şi despre câştigul turiştilor care îşi fac timp pentru a le vizita, dar oare care dintre manifestări a fost prima? Evident, atunci când au fost înfiinţate cele mai multe mănăstiri cu tradiţie din România, ele se aflau în afara localităţilor şi chiar în locuri pustii, fie în pădurile de la munte, fie în stâncile calcaroase ale dealurilor Dobrogei. Monahii se îndepărtaseră, conform tradiţiei, de lume şi făceau ceea ce li se cădea cel mai bine: rugăciunea. Astăzi, aşezămintele monahale s-au trezit în apropierea, dacă nu chiar în centrul unor staţiuni turistice. Şi aceasta pentru că oamenii simpli caută şi ei acele locuri naturale, dar din cu totul alte motive. Viaţa paralelă a staţiunilor şi mănăstirilor, modul de înţelegere a lumii şi existenţei te duc cu gândul la două linii care se intersectează în noţiunea de „turism religios”, care, din nefericire, este adesea numit şi „pelerinaj”, denaturând sensul iniţial al acestui cuvânt.

Turistul indiferent religios nu are nici o idee, în cele mai multe cazuri, despre ceea ce se întâmplă într-o mănăstire, chiar dacă i se explică şi vede monahii care merg la ascultările lor de dimineaţa până seara. Monahul este nevoit să trăiască alături de persoane care intră în aşezământ asemenea vizitatorilor la un muzeu, atras de exponate greu de întâlnit în altă parte. Lucrarea rugăciunii monahului este bruiată de vacarmul turistic uneori şi pe timpul nopţii. Pe de altă parte, creştinii care vor să participe măcar câteva ore la programul de rugăciune al aşezămintelor sunt adesea încadraţi în aceeaşi categorie de vizitatori. Putem spune că aşa-i lumea în care trăim sau să ne mulţumim să lăsăm lucrurile să curgă de la sine, pentru că, nu-i aşa?, oricine trebuie să facă anumite compromisuri, de dragul unui bine mai mare. Dar oare chiar aşa stau lucrurile? Mănăstirile nu trebuie nicicând să se transforme în locuri doar de vizitat. Ideea că scopul mănăstirii este acela de a face misiune în rândul celor care-i calcă pragul, adică de a le arăta cum vieţuieşte un creştin practicant e bună, nu zic, dar punerea ei în practică este una anevoioasă. Nu ştiu care ar fi soluţia, dar cert este că e nevoie de o separaţie clară între viaţa mănăstirească a călugărului, lucrarea lui duhovnicească, pentru care a şi ales calea monahală, şi deschiderea aşezământului pentru lume, indiferent de scopul pe care acesta şi-l propune.

Turistul nu poate înţelege mare lucru, chiar dacă e bine intenţionat, atunci când se perindă confortabil, cu autovehiculul, de la o mănăstire la alta şi culege suvenire. Drumul iniţiatic, în care îşi găseşte răspunsul fiecare, este acela care a făcut întotdeauna parte din ideea de pelerinaj. Mersul spre locul duhovnicesc are sensul lui şi nimic nu-l poate înlocui, indiferent de contextul social în care trăim.

Pr. Eugeniu Rogoti
Ziarul Lumina
Anunțuri

0 Responses to “Concediul şi pelerinajul”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


Blog Stats

  • 222,925 hits

Aghiasma Ajunul Bobotezei apa sfintita Apostolii care si-au rascumparat trecutul Biserica Sfanta Maria Magdalena - Ierusalim Buna Vestire Capul Sfantului Ioan Botezatorul Ce-i de făcut când soţii nu se mai înţeleg? cel intai chemat Ce putem face când apar necazurile în familie Ce simbolizeaza semnul Crucii savarsit de credinciosi? cinstit de musulmani Cred dar „miluiește-mă” el nu suportă să audă niciodată De ce aprindem candele înaintea icoanelor? Despre pacat si boala Diavolul e de acord ca să zici aproape orice cuvânt Doamne Duhul Sfant in iconografie DUMNEZEU EVANGHELIA ZILEI: 2014-05-08 Focsani frate fraților! Hristos Icoana Pogorarii Sfantului Duh Icoana Sfantului Gheorghe de la Manastirea Zografu Icoanele in cultul ortodox Ilie Inaltarea Domnului Ingerul pazitor in Vinerea Mare Ispitele Izvorul Tamaduirii Joia din Saptamana Patimilor Lunea Sfantului Duh Manastirea Sfantul Pantelimon - Sfantul Munte Athos Nasterea Maicii Domnului Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul Nimeni nu L-a vazut pe Hristos inviind Nimic rău nu te atinge Noi Nu te atinge de Mine omule Petru si Pavel - sarbatoarea dragostei lui Hristos Piata Unirii Postul Postul Sfintelor Pasti Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel Predica la duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci Predica la Duminica Sfintei Cruci Predică la Duminica a IX-a după Rusalii - Umblarea pe mare - Potolirea furtunii Preot Tudor Marin Rugăciune către Maica Domnului Rugăciune către Maica Domnului pentru potolirea întristărilor Rugăciune de mulţumire către Maica Domnului Saptamana Alba Saptamana Luminata Sf. Ioan Botezatorul sfantul care aduce ploaia Sfantul Epitaf Sfantul Mucenic Gheorghe Sfantul Pantelimon Sfintii 40 de Mucenici Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil Sfintii Imparati Constantin si Elena Sfintii Petru si Pavel Să vă mărturisiţi şi să vă cununaţi la biserică Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul Trecerea pe sub masa Viaţa şi pătimirea Sfîntului Sfinţitului Mucenic Ciprian şi a Sfintei Muceniţe Iustina fecioara “Maica Domnului “Miluiește-mă „Doamne Iisuse Hristoase „Părinte

%d blogeri au apreciat asta: